lørdag 21. januar 2012
Fra N til H0
Da har jeg endelig tatt til fornuft. Jeg har bestemt meg for å bytte fra N skala til H0. Jeg venter fremdeles på min 3d printede utgave av en B3 vogn i N skala, men uansett om den blir vellykket eller ikke, kommer jeg til å lage modelljernabne i H0 og ikke N. Spesielt for norske forbilder er N skala et sidespor. Jeg har fremdeles mye å lære innen hobbyen, og de beste bidragsyterene til min læring "snakker H0". Man skulle tro at teknikker kan brukes om hverandre på N og H0, men man må faktisk "oversette" for å få det til å passe i en annen skala. Dette tror jeg spesielt gjelder for landskap og detaljering. Statisk gress, som etter mitt syn gir et veldig godt resultat, virker overdimensjonert i N. Jeg prøvde meg også på å bygge et lite skur med Kappler lister i N skala, det viste seg å være vanskelig. Kunnskapen og teknikkene ligger i H0. Iallefall her i Norge. Så jeg har bestemt meg for å følge folkevandringen dit. En annen ting som har bidratt til dette skifte i relgion har vært driftssikkerhet. Det er ikke til å komme unna at det er vanskeligere å gjøre N skala så driftsikkert som H0. Jeg har iallefall hatt utfordringer der. På mitt type 63 damplok (eller BR 53 er det vel siden det har rødt understell) i N, sliter jeg med strømopptak. Lokomotivet beveger seg maks 20 cm før jeg må dytte litt på det. Nå er det nok mange som har gode N skala anlegg, og får dem til å fungere, men hvorfor slåss med dette når det finnes alternativer? Som dere ser av bilde, har jeg feiret bytte i skala med et splitter nytt El 13 lok. Nå mangler jeg bare en plass å kjøre det...
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar